Al van jongs af aan wist ik dat ik ondernemer wilde worden. Het ondernemerschap rondom de kaasspeciaalzaken van mijn ouders vond ik toen al zo interessant, dat ik op mijn 14e in de winkel ging meehelpen. Later werd dit mijn vaste bijbaantje op koopavonden en zaterdagen. Tijdens mijn snuffelstage op de MAVO belandde ik via mijn vader bij de overbuurman van de kaaswinkel (jeansstore Big L in Aalsmeer), waar ik erachter kwam dat ik werken in een kledingzaak wel erg leuk vond. Ik ging er als parttimer aan de slag en stopte met werken bij mijn vader. De omgang met klanten vond ik erg leuk, maar bij mijn vader had ik niet zoveel affiniteit met het product. Om die reden ging ik liever bij Big L aan de slag. Mijn vader begreep het en vond dat ik vooral moest doen waar mijn hart lag. Als ik meer gevoel had gehad met kaas, had ik wellicht de winkels van mijn ouders kunnen overnemen. Wat dat betreft is het jammer voor het familiebedrijf dat mijn passie ergens anders ligt.
Mijn volgende stage tijdens de opleiding Mode Detailhandel liep ik bij Holzhaus in Haarlem, terwijl ik ook nog bij Big L werkte. Na het afronden van deze stage, bleef ik als parttimer bij Holzhaus werken. Uiteindelijk bleef ik er bijna 15 jaar. Bij Holzhaus heb ik veel geleerd en heb ik tevens een bepaalde visie kunnen ontwikkelen, omdat ik bij alles betrokken werd en veel vrijheid kreeg. Deze periode is voor mij heel erg leerzaam geweest.
Bij Holzhaus zag ik een toekomst voor mijzelf, en hoopte erop misschien later mede eigenaar te worden. Hier zijn destijds wat gesprekken over geweest, maar gezien de omstandigheden in de markt destijds, was het op dat moment niet de juiste keuze voor ons beide. Toen heb ik besloten, ik ga mijn eigen winkel beginnen.
Ik wist gelijk dat het een dames- en herenzaak moest worden waarbij ik alles kon doen wat ik tof vond, oftewel mijn eigen favoriete winkel. Toen ik deze sfeervolle ruimte van 90m² vond, was ik er gelijk verliefd op. Ik heb heel wat avonden door het raam staan kijken en zag al helemaal voor me hoe ik dit pand kon omtoveren tot mijn eigen zaak.
Mijn eigen vermogen reikte niet tot wat ik daadwerkelijk nodig had om een zaak te kunnen openen, dus ik had een businessplan nodig voor de bank. Hier heb ik letterlijk maanden aangewerkt. Na heel veel gesprekken met drie verschillende banken, was uiteindelijk de ABN AMRO bereid om het avontuur met mij aan te gaan.
Een tweede uitdaging was het huren van het pand. Er liep nog een huurcontract, maar die huurder wilde er wel vanaf. Er moest een deal worden gemaakt zowel met de huurder voor de datum van overname en ook een akkoord worden bereikt met de eigenaar. Complicerende factor was dat de financiering pas kon rondkomen als het pand geregeld was, terwijl de eigenaar van het pand eerst wilde weten of ik de financiën rond had. Het liep allemaal door elkaar heen.
In juli 2014 had ik een ‘go’ van de bank en al snel daarop kreeg ik de sleutel van het pand.
Voorheen was er een lederzaak in het pand gevestigd en alles moest worden gestript. Aangezien ik zelf niet handig ben, heb ik een interieurbouwer in de arm genomen om mijn ideeën uit te voeren (Joost Siers van I’am Siers Interieurbouw). Ik had een duidelijke visie voor ogen; geen pop-up achtige sfeer of de uitstraling van een filiaalbedrijf. De sfeer moest authentiek zijn, gecombineerd met strakke elementen. Erg blij was ik met rauwe stenen muur en de houten gevel. Ook de glasplaat op de vloer in de paskamer, waardoor je in de kelder kunt kijken, is uniek. Het heeft heel wat werk en ook geld gekost om dit te realiseren, maar ik wilde iets met het keldertje doen. De toonbank komt van een oud kruidenierszaakje in Brussel (1901). Ik was er gelijk verliefd op. De jeanswand bestaat uit oude eiken wagonplanken. De verbouwing heeft ruim een maand geduurd, en in oktober 2014 was ik dan eindelijk de trotse eigenaar van mijn Kloffie!
Deze foto is een maand voor de opening van Kloffie (september 2014) gemaakt. Ik hoop dat jullie tevreden zijn over het aanbod en ik wens iedereen heel veel plezier met zijn aankopen.
Hopelijk treffen wij elkaar nog een keer in de fysieke winkel waar ik jullie persoonlijk kan bedanken voor de aankoop!
Liefs,
Michel