Michel

Welkom op de website van Kloffie! Ik ben Michel Noordermeer.

Al van jongs af aan wist ik dat ik ondernemer wilde worden. Het ondernemerschap rondom de kaasspeciaalzaken van mijn ouders vond ik toen al zo interessant, dat ik op mijn 14e in de winkel ging meehelpen. Later werd dit mijn vaste bijbaantje op koopavonden en zaterdagen. Tijdens mijn snuffelstage op de MAVO belandde ik via mijn vader bij de overbuurman van de kaaszaak (jeansstore Big L in Aalsmeer), waar ik erachter kwam dat ik werken in een kledingzaak wel erg leuk vond. Ik ging er als parttimer aan de slag en stopte met werken bij mijn vader. De omgang met klanten was mij op het lijf geschreven, maar bij mijn vader had ik niet zoveel affiniteit met het product. Om die reden ging ik liever bij Big L aan de slag.

Mijn vader begreep het en vond dat ik vooral moest doen waar mijn hart lag. Als ik meer gevoel had gehad met kaas, had ik wellicht de winkels van mijn ouders kunnen overnemen. Wat dat betreft is het jammer voor het familiebedrijf dat mijn passie ergens anders ligt.

Mijn volgende stage tijdens mijn opleiding Mode Detailhandel liep ik bij Holzhaus in Haarlem, terwijl ik ook nog bij Big L werkte. Na het afronden van deze stage, bleef ik als parttimer bij Holzhaus werken. Uiteindelijk bleef ik er bijna 15 jaar en werd ik daar manager. Bij Holzhaus heb ik veel geleerd en heb ik tevens een bepaalde visie kunnen ontwikkelen, omdat ik bij alles betrokken werd en veel vrijheid kreeg. Deze periode is voor mij uitermate leerzaam geweest.

Bij Holzhaus is er op een gegeven moment sprake geweest van een eventuele overname, maar gezien de omstandigheden in de markt destijds, was het op dat moment niet de juiste keuze om in te stappen en is er gezamenlijk besloten er vanaf te zien. Toen heb ik besloten, ik ga mijn eigen winkel beginnen. Ik wist gelijk dat het een dames- en herenzaak moest worden waarbij ik alles kon doen wat ik tof vond.

Het moest een winkel worden waar ik voor 200% achter moest staan.

Hoofddorp was in het begin ook nog een optie om mij te gaan vestigen, echter gaf Haarlem mij altijd een goed gevoel wanneer ik er doorheen fietste; veel authentieke panden, een fijne vibe en veel zelfstandigen, terwijl Hoofddorp vooral nieuwbouw is. Daarbij kende ik de stad en de mensen goed, omdat ik er al jaren werkte. Het was dus duidelijk dat het Haarlem moest worden. Toen ik deze sfeervolle ruimte van 90m² vond, was ik er gelijk verliefd op. Ik heb heel wat avonden door het raam staan kijken en zag al helemaal voor me hoe ik dit pand kon omtoveren tot mijn eigen zaak.

Mijn eigen vermogen reikte niet tot wat ik daadwerkelijk nodig had om een zaak te kunnen openen, dus ik had een businessplan nodig voor de bank. Ik heb verschillende partijen benaderd om meer markt inzicht te krijgen en op die manier mijn plan verder uit te kunnen werken. Na twee gesprekken met twee verschillende banken, was uiteindelijk de derde bank bereid om het avontuur met mij aan te gaan.

Een tweede uitdaging was het huren van het pand. Er liep nog een huurcontract, maar die huurder wilde er wel vanaf. Ik heb toen een huurspecialist in de arm genomen, om mij te begeleiden bij de onderhandelingen met de eigenaar en de huurder. Er moest een deal worden gemaakt zowel met de huurder voor de datum van overname en ook een akkoord worden bereikt met de eigenaar. Complicerende factor was dat de financiering pas kon rondkomen als het pand geregeld was. Het liep allemaal door elkaar heen.

In juli 2014 had ik een ‘go’ van de bank en al snel daarop kreeg ik de sleutel van het pand. Door het schrijven van het businessplan had ik ontzettend veel geleerd en alles tot in de puntjes uitgedacht, want ik houd nu eenmaal niet van half werk. Dit heeft ervoor heeft gezorgd dat ik precies wist wat ik wilde en wat er moest gebeuren. Voorheen was er een lederzaak in het pand gevestigd en alles moest worden gestript. Aangezien ik zelf niet handig ben, heb ik een interieurbouwer in de arm genomen om mijn ideeën uit te voeren (Joost Siers van I’am Siers Interieurbouw). Ik had een duidelijke visie voor ogen; geen pop-up achtige sfeer of de uitstraling van een filiaalbedrijf, maar een mooie, rijke winkel met een internationale allure, waar men bij binnenkomst gelijk ziet dat het een serieuze bedoening is en dat alles klopt. Ik had veel foto’s verzameld en samen hebben we keuzes gemaakt over de vloer, kledingrekken, kleuren, etc. De sfeer moest authentiek zijn, gecombineerd met strakke elementen. Erg blij was ik met de gave, rauwe stenen muur en de sfeervolle ingang van de winkel. Ook de glasplaat op de vloer in de paskamer, waardoor je in de kelder kunt kijken, is uniek. Het heeft heel wat werk en ook geld gekost om dit te realiseren, maar ik wilde iets met het keldertje doen. De toonbank komt van een oud kruidenierszaakje in Brussel (1901). Ik was er gelijk verliefd op. De jeanswand bestaat uit oude eiken wagonplanken van een trein. De led verlichting erachter was een idee van Joost en daar moest ik wel even over nadenken, maar uiteindelijk ben ik erg blij met het resultaat. De verbouwing heeft een maand geduurd, maar in oktober 2014 was ik dan eindelijk de trotse eigenaar van mijn Kloffie!